10 lutego 2017 5 min na przeczytanie

Ciekawy pomysł na biznes – Home staging, czyli dlaczego wrażenie ma znaczenie

Porady : TOP 10, Trendy / Pomysły / Innowacje

W Stanach Zjednoczonych jest niezwykle popularny, u nas dopiero od niedawna zaczęło się o nim mówić. Specjaliści od marketingu wróżą mu sporą szansę na zakorzenienie się również w Polsce, bo któż z nas nie zadaje sobie pytania: jak zarobić dużo, jednocześnie ponosząc niewielkie koszty? Home staging, bo o nim tu mowa, pomału zaznacza swoją obecność na polskim rynku. Warto przyjrzeć się mu bliżej, ponieważ wydaje się ciekawym pomysłem na biznes.

NAGRADZAMY najbardziej aktywnych! Po przeczytaniu oceń, skomentuj, udostępnij
[Łącznie: 13 Średnio: 3.1]

1. Mały wkład, duży zysk

Home staging jest jednym z narzędzi marketingowych, służących do zainteresowania jak największej liczby osób nieruchomością przeznaczoną pod wynajem lub do sprzedaży. Zadaniem home stagera jest zmiana statusu danego obiektu z „do zamieszkania” na „do sprzedania”. Dobry fachowiec powinien umieć spojrzeć na mieszkanie okiem potencjalnego kupującego i móc stwierdzić, które elementy są niepożądane, a które wymagają niewielkich zmian by dobrze się prezentować.

Podstawą home stagingu jest osiągnięcie jak najwyższej ceny nieruchomości, przy jak najmniejszym wkładzie finansowym. Nie chodzi tu więc o przeprowadzenie generalnego remontu, ale delikatnych poprawek, takich jak zmiana koloru ścian, ustawienia mebli, czy usunięcie przedmiotów osobistych.

2. Kartka z kalendarza

Property presentation lub property styling, jak również nazywany jest home staging to pomysł na biznes „odkryty” w USA już w latach siedemdziesiątych. Jego pionierką jest Barbara Schwarz. Kobieta ta zwróciła uwagę na problem nieruchomości, które choć oglądane przez wielu potencjalnych kupców, nie mogły doczekać się sprzedaży. Spróbowała dokonać w nich pewnych drobnych poprawek, głównie polegających na usunięciu rzeczy osobistych poprzednich mieszkańców i nadaniu mieszkaniu bardziej uniwersalnego charakteru i to okazało się strzałem w dziesiątkę.

Na stronie money.cnn.com (dokładnie tutaj) znajdziecie przykład nieruchomości przygotowywanej do sprzedaży przez panią Schwarz. Jej początkowa cena wynosiła 1,4 mln dolarów, po poprawkach, na które wydano zaledwie 8 tys. $ cena wzrosła do 1,9 mln (Z:Z = 1/60)  🙂 Jak widzimy, to się opłaca. Pomysłowa pionierka założyła firmę pod nazwą Home staged (www.stagedhomes.com)prowadzącą kursy home stagingu, cieszące się ogromną popularnością za oceanem i stanowiące inspirację dla innych krajów.

3. Jak sprawy mają SIĘ dzisiaj?

Obecnie, jak w przypadku znacznej ilości biznesów, głównym terenem działań home stagerów stał się Internet. Jeśli szukamy inspiracji do stworzenia biznesu internetowego lub internetowo-stacjonarnego, powinniśmy zainteresować się home stagingiem. Aby zdobyć kwalifikacje w tym zawodzie, dobrym rozwiązaniem jest ukończenie odpowiedniego kursu. Oferta szkół proponująca szkolenia w tej dziedzinie jest coraz szersza, wiele z nich organizowanych jest na zasadzie e-learningu. Takie kursy możemy znaleźć np. na stronie szkolenia z home stagingu.

Kiedy już rozpoczniemy działalność, musimy pamiętać, że w sprzedaży i wynajmie mieszkań kluczową rolę odgrywają zdjęcia. Klient szukający nieruchomości rzuca okiem na fotografię jedynie przez kilka sekund i od pierwszego wrażenia zależy, czy będzie zainteresowany i czy podejmie kolejne kroki. Stąd obecnie home stagerzy dużą wagę przywiązują do odpowiedniego zaprezentowania nieruchomości na zdjęciach oraz na skutecznym pozycjonowaniu takich zdjęć i ogłoszeń w sieci. Mimo, iż nie jest to zawód związany jedynie z pracą internetową, to tutaj jednak obecnie (w dobie wszechobecnego internetu) spędza się najwięcej czasu. To pomysł na biznes, który stosując metody zaczerpnięte z marketingu, psychologii oraz socjotechnik stara się po dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych kupujących. Przygotowanie mieszkania to dopiero pierwszy krok, cała reszta odbywa się w sieci.

4. Nasze podwórko

W Polsce zjawisko home stagingu istnieje, ale wciąż w bardzo małym zakresie. Jest to kolejna nisza do zagospodarowania. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z konieczności odpowiedniego przygotowania nieruchomości do sprzedaży. Często wręcz prezentowane są mieszkania brudne i zaniedbane, bo właściciele nie widzą związku między schludnością, a zainteresowaniem kupujących, nie mówiąc już o obowiązujących w wystroju wnętrz trendach. W ogłoszeniach znajdziemy konkretne informacje na temat lokalu, jaki chcemy kupić – cenę, powierzchnię, stan instalacji; ale właściciele, a często również i pośrednicy w obrocie nieruchomościami zapominają, że działają tu podstawowe mechanizmy psychologiczne. Jeśli pierwsze wrażenie będzie pozytywne, chętniej rozważymy zakup. I tu właśnie do akcji wkracza home stager, który oceniwszy fachowym okiem – doradzi sprzedającym, co zmienić, a co najistotniejsze, jak zrobić to w sposób tani i efektowny, a przy tym efektywny.

Choć ten zawód jest w Polsce jeszcze mało popularny, warto zainteresować się uzyskaniem kwalifikacji w tej dziedzinie. Portale zajmujące się architekturą i wystrojem wnętrz wróżą jego szybki rozwój, spowodowany coraz bardziej rozwijającym się rynkiem nieruchomości, szczególnie w dużych miastach. Obecnie firm home stagingowych działa na naszym rynku tylko kilka, jednak cieszą się one coraz większym zainteresowaniem klientów.

5. Dla kogo taki biznes?

Home staging to dobry pomysł na biznes m.in. dla osób, które zajmują się wystrojem wnętrz i poszukują nowych kierunków rozwoju. Także sklepy internetowe oferujące artykuły do wystroju wnętrz, mogą upatrywać w home stagingu swojej szansy na zaoferowanie klientom czegoś więcej. Jest to również ciekawa propozycja dla osób chcących wykonywać wolny zawód związany z designem, wnętrzarstwem, dla osób chcących prowadzić szkolenia z home stagingu lub interesujących się marketingiem internetowym.

Biorąc pod uwagę szybkość rozwoju rynku nieruchomości i ogromną konkurencję w tej dziedzinie, usługi takie jak home staging stają się coraz bardziej poszukiwane, przez co są doskonałym pomysłem na własną działalność gospodarczą lub usługi dla freelancera.

Więcej o home stagingu dowiecie się również z artykułów: Home staging o kulturze sprzedaży nieruchomości oraz Fenomen home staging i Home staging przed i po. Z podanych stron pochodzą również użyte w artykule zdjęcia, mam nadzieję, że staną się one dla was inspiracją do stworzenia ciekawego biznesu lub pomogą np. sprzedać mieszkanie z odpowiednim zyskiem.

Zapraszam do dzielenia się swoimi pytania, opiniami i propozycjami kolejnych tematów w komentarzach.

<$> KW

NAGRADZAMY najbardziej aktywnych! Po przeczytaniu oceń, skomentuj, udostępnij
[Łącznie: 13 Średnio: 3.1]