8 lutego 2017 8 min na przeczytanie

Jak analizować działania reklamowe w sieci? Przegląd dostępnych narzędzi

Porady : BLACREA LTD, Reklama / Marketing, SEO/SEM, Testy / Recenzje / Rankingi

Każda dobra kampania marketingowa posiada jeden jasno określony cel. Może to być poszerzenie grupy odbiorców, lepsza konwersja lub zainteresowanie kupnem. Jednak tylko przeanalizowane działania reklamowe niosą prawdziwą wartość dla strategii promocyjnej firmy.

W związku z nimi możemy bowiem ocenić:

  • w jakim stopniu cel został zrealizowany i jak na naszym tle wypada konkurencja,
  • jakie były słabe i mocne strony działań marketingowych,
  • jak zareagowały dane grupy adresatów: które osoby rzeczywiście dokonały akcji (kliknęły w link, zarejestrowały się w serwisie lub kupiły produkt), a które zignorowały nasze działanie.

 

NAGRADZAMY najbardziej aktywnych! Po przeczytaniu oceń, skomentuj, udostępnij
[Łącznie: 7 Średnio: 5]

Istnieją wymierne wskaźniki, które określają poziom zaangażowania odbiorców. W przypadku strony internetowej jest to statystyka odwiedzin, liczba unikalnych użytkowników i średni czas, jaki spędzają na stronie. W social media znaczenie posiada ilość fanów, komentarzy, udostępnień i klikania w posty. W kampanii Google AdWords ocena skuteczności reklamy jest dokładnie wyrażona poprzez wskaźniki takie jak:

  • CTR – określa ile osób kliknęło w daną reklamę,
  • open ratio – informuje ile osób otworzyło danego e-maila,
  • bounce rate – wskaźnik odrzuceń, który pokazuje ile osób dokonało jednej odsłony,
  • CR – współczynnik konwersji.

W zasadzie liczba narzędzi do analizy reklamy w sieci jest większa od samego przedmiotu badań. Poniżej przygotowaliśmy zestawienie najlepszych narzędzi do monitorowania, razem z ich krótkim opisem i kosztami. Są wśród nich również darmowe rozwiązania 😉

Co w social media piszczy?

Narzędzia do analizy social media to źródło wiedzy kompleksowej. Za ich pomocą poznajemy trendy panujące w sieci, poziom zaangażowania naszych klientów i opinie Internautów na temat produktu lub usługi. Daje to możliwość szybkiej reakcji. Informacje zbierane są z różnych miejsc – oprócz samych kanałów społecznościowych, są to również blogi, serwisy informacyjne.

1. Brand24

To platforma, którą najchętniej wykorzystują specjaliści od social media. Jest płatna, ale w pełni profesjonalna. Pozwala poznać każdą, nawet najmniejszą wzmiankę o danej marce, co więcej informuje nawet o tym, jaki wpływ w sieci posiada autor danej wypowiedzi. Użytkownik tego narzędzia może ustawić sobie tak zwane custom alerty, czyli powiadomienia na telefon, pojawiające się w momencie, gdy strona lub fanpage osiągną określoną wartość (np. blog zanotuje wyjątkowo wysoką liczbę wyświetleń).

Zalety: prowadzenie statystyki marki i powiązanych z nią haseł, badanie zasięgu i wpływu poszczególnych opinii, ocena wydźwięku komentarzy (pozytywne/negatywne).

Cena: Istnieje możliwość wybrania czterech planów – od standardowego (plus) do wersji najbardziej profesjonalnej (max). Cena? Za podstawową wersję zapłacimy 89 złotych miesięcznie, za najbardziej rozbudowaną – aż 2999 zł. Oczywiście, ze wzrostem ceny idzie wyższa jakość i rozszerzenie usług. W najlepszej wersji korzystamy z aktualizacji danych w realtime, opieki konsultanta i wielu innych dodatkowych opcji.

Strona producenta: https://brand24.pl
Więcej informacji o platformie Brand24 znajdziecie m.in. w artykule: Brand24 monitoring marki w internecie

 

2. Sotrender

Choć analizę profilu oferują same social media, to istnieją narzędzia, które ulepszają proces zbierania i przetwarzania danych. Jednym z nich jest Sotrender. Umożliwia on zbieranie szczegółowych informacji nie tylko o naszym profilu na danej stronie społecznościowej, lecz również o profilach konkurencji. Dzięki temu wiemy, które wpisy odnoszą sukces, a których lepiej zaprzestać. Możemy poddać analizie również odbiorców i zmierzyć zakres ich zaangażowania. Co więcej, Sotrender sam naprowadza nas na odpowiednie działania, udzielając wskazówek do działań na poszczególnych kanałach social media.

Zalety: śledzenie zaangażowania na różnych kanałach jednocześnie, udoskonalenie komunikacji z odbiorcami i jasno przedstawione statystyki zaangażowania.

Cena: Narzędzie można wypróbować w okresie próbnym, który trwa dwa tygodnie. Standardowe ceny wahają się od 49 złotych miesięcznie (opieka nad jedną marką) do 1200 złotych (20 marek).

Strona producenta: https://www.sotrender.com
Więcej informacji o działaniu i możliwościach narzędzia Sotrender znajdziecie tutaj: Nowe funkcjonalności platformy sotrender

3. Napoleon Cat

To kolejne profesjonalne narzędzie do monitorowania social media. Zapewnia sporo możliwości, a przede wszystkim integruje wszystkie kanały w jednym miejscu. Publikacja treści może odbywać się jednocześnie na wielu kanałach. W Napoleon Cat korzystamy ze skrzynki odbiorczej, do której trafiają wiadomości i komentarze ze wszystkich dróg social media. Do tego analiza działań własnych i konkurencji, automatyczne raportowanie i szablony odpowiedzi na określone zapytania odbiorców.

Zalety: możliwość obserwacji i akcji na poszczególnych kanałach w jednym miejscu, szybkie i automatyczne odpowiadanie odbiorcom

Cena: Bezpłatna wersja testowa jest dostępna na okres dwóch tygodni. W normalnej ofercie dostępne są trzy moduły, dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw małych (297 zł), średnich (587 zł) lub dużych (987 zł). Ceny podane są za jeden miesiąc, a przy opłacie z góry za cały rok przewidziany jest rabat 15%.

Strona producenta: https://napoleoncat.com
Więcej informacji o automatyzacji moderacji treści na Facebooku znajdziecie tutaj: Napoleoncat wprowadza opcję automatycznej moderacji treści na facebooku

Analiza ruchu na stronie

4. Google Analitycs

Trudno wyobrazić sobie sprawną kampanię reklamową w sieci bez użycia tego darmowego narzędzia od Google. To bardzo kompleksowe wsparcie dla promocji marki, dzięki któremu zyskujemy:

– wiedzę na temat sposobu, w jaki poszczególne kanały współdziałają i prowadzą do konwersji,
– poprawę czytelności reklam i witryn na urządzeniach mobilnych,
– analizę korzystania z aplikacji na telefonach,
– ocenę wpływu mediów społecznościowych na sprzedaż oraz dane odnośnie tego, z jakich kanałów social media najbardziej opłaca się nam korzystać.

Narzędzie jest oczywiście w pełni zintegrowane z Google Adwords.

Cena: darmowe, chyba że liczba wyświetleń strony wynosi więcej niż 5 milionów miesięcznie.

Strona producenta: https://www.google.com/analytics

5. SEMSTORM

Z tym narzędziem przeanalizujemy stronę pod kątem wyszukiwania w Google, co pozwoli udoskonalić działania SEO. SEMSTORM szacuje liczbę wyświetleń generowanych z wyszukiwarki oraz podaje listę słów kluczowych strony. Jako polskie narzędzie jest ukierunkowane wyłącznie na polskie słowa kluczowe i nie ma w tej kwestii równych sobie. SEMSTROM monitoruje konkurencję i porównuje wysokość pozycji naszej strony internetowej i strony rywali.

Zalety: największa baza słów kluczowych w języku polskim, podpowiedzi najlepszych słów kluczowych dla danej witryny

Cena: Najbardziej podstawowe informacje odnośnie strony można sprawdzić za darmo. Za miesięczne monitorowanie 50 słów kluczowych dla 10 stron zapłacimy 34 zł. Za 500 słów i 50 stron – 149 złotych, a za taką samą ilość stron, ale aż 5 000 słów kluczowych – 490 złotych miesięcznie. Ilość analizowanych konkurentów jest w każdej opcji nielimitowana.

Strona producenta: https://semstorm.com
Wnikliwą recencję możliwości SEMSTORM znajdziecie tutaj: SEMSTORM czyli niezbędnik dla marketera

Które narzędzie wybrać?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, co chcemy poddać analizie i jaki jest zakres naszego działania. Jeśli analiza ma dotyczyć całej sieci, to warto docenić platformę Brand24. Gdy ma być to tylko profil firmy to najlepiej zainteresować się narzędziem Sotrender. Natomiast NapoleonCat to coś dla tych, którzy chcą mieć wszystkie kanały pod kontrolą w jednym miejscu i publikować treści na wszystkich z nich. Przy analizie całego procesu zdobywania odbiorców i poprawie skuteczności reklam przyda się darmowy Google Analitycs. Natomiast SEOSTORM jest dedykowany osobom, które chcą rozgryźć szyfr do idealnych słów kluczowych dla swojej strony.

Zapraszam do dzielenia się swoimi pytania, opiniami i propozycjami kolejnych tematów w komentarzach.

</> BLACREA.pl

NAGRADZAMY najbardziej aktywnych! Po przeczytaniu oceń, skomentuj, udostępnij
[Łącznie: 7 Średnio: 5]